Monday, October 29, 2012

Bercuti ke Vienna

Fuhh..fuhhh.. lame betul mama xupdate blog ni.. Byk sbnrnye nk cerita..tp xde mood le.. Menulis nikan kene ade feel..baru best.. hiii..

Ok..Ok.. ni mama nak cerita yg 2 minggu lps (13-15 Oct), papa bawa kami jalan2 ke Vienna.. Oh ye, pd yg xtau, Vienna nilah ibu negeri Austria (mcm KL).. Sbnrnye tujuan utama, nk tukar tarikh tiket mama & danial.. Ade ke patut papa beli tiket balik kami next month.. isk..isk..isk.. papa tersilap tekan tarikh, sb beli online kan..

So, malam sebelum pergi tu, papa pun surveylah tiket, hotel dan tempat2 yg kami nk pergi.. Yelah, alang2 dah sampe Vienna, kenalah jalan2 kan.. Kalo tak rugi leee..  :-).. Kami pergi nak train, sb nak selesa skit bile bawa danial.. kalau danial ngamuk ke ape ke..boleh le bawa jalan2 dlm trainkan.. Perjalanan ke Vienna lebih kurang 4 jam.. Lame le jugak.. Pagi2 sabtu, kami dah keluar rumah, naik 2 bus ke train station.. :-)..

Mula2 kami ingat, dapat dok kerusi yg mcm biasa (alaaa, yg mcm dlm bus).. Rupenye, dlm train kerusi dbahagi ke dalam bilik2... isk.. susah nk terangkan..tgk jelah gambar.. hiii...So, kira selesa & privasi gak le.

Sejuk le mama.. nk pergi mane pagi2 ni.. (jam sbnrnye br pukul 7.11pg, salah setting)..
Dalam train, satu bilik ade 6 kerusi.. mcm dlm gambar..so, danial dok dlm stroller  kat tgh2..
Mama tgh melayan perasaan.. heeeeeee..
Perjalanan 4 jam, tak terasa sgt.. sb mama tido akibat makan ubat mabuk perjalanan..  (Best dapat ngelat..Huuuu)...So, papa yg jagakan danial.. :-)..

Sampai2 je di Vienna dlm pukul 1.30tghr, berpandukan GPS, kami pun mencari hotel dulu.. Actly, xtau pun nk tido kat hotel mane.. juz cari hotel2 berdekatan yg papa dh survey dgn harga yg mengikut budget kami (ni penting :-) ).. Sb kalo dekat dgn train station, nanti nk balik sonang.. xdelah tercari2 train station kan.. So, mcm biasa.. jalan..punye jalan.. jalan-jalan cari hotel.. Kami pun jumpelah 1 hotel yg ade dlm list kami.. Namanye RAMADA ENCORE VIENNA .. Harga 1 malam - 125Euro (RM500.. omg..omg..)..  Tp kira oklah, sb dr survey, nilah harga hotel2 budget kat Vienna... Ibu kotakan, mestilah mahal.. Hotel pun ok.. Dekat dgn station subway..Selesalah untuk kami 3 beranak.. Baby cot pun disediakan.. Tpkan ini budak xmau tido dlm baby cot dah, nak tido berkepit dgn mama je.. Haish... Cian papa.. :-P.. So, kami ambik untuk 2 malam... RM1000 je untuk hotel.. Huuuuuuu...Isk...isk.. kalo pikir dlm RM mmg mahal lee.. So, baik kira dlm Euro, baru 250.. Hiiii.. (sedapkan hati)...

Dr pintu masuk
Katil..tido bertiga..danial tido tgh2, sb xmau tido dlm baby cot.. bgn malam2 je menjerit nangis.. :D
Bilik air..
Lepas, dah letak barang2 kat hotel.. Rest jap.. Kami pun keluar cari makan.. Pergi naik subway (train bwh tanah).. Best gile, train ade setiap 5 minit... so, xpayah tunggu lame2.. :-).. So, kami pun jalan2 lah kat bandar Vienna cari makan.. Cari..cari..cari.. Akhirnye KEBAP je yg ade... Huuuu.. Adeh, muntah dah, asyik kebap..kebap.. Doner..Durum..Teller.. (papa je yg  faham).. hiiiii... So, lps dh isi pewot.. kami pun jalan2 jap..hari pun dah nk malam..bukan ape, malam sejuk sgt..cian kat danial... tgh jalan2, kami jumpe istana lame.. tgk ramai org masuk, kami pun masuk leee... kat Vienna lah boleh jumpe ramai pelancong.. yg pakai tudung pun byk... Jom layan gambar jap.. Gambar byk sbnrnye, tp kali ni mama pilih le..sb nye gambar yg last post tu terlampau byk, sampe nk hbs internet.. mama lupe kat sini pakai prepaid internet.. kat Malaysia pakai unifi.. boleh le upload byk2.. huuuu.. Walaupun, ofis papa yg byrkan internet..tetap kene jimat2.. sebulan die bg 9G jee...

So, mcm biasa, keistimewaan Austria adalah seni bina bangunan nye dan monumen2 patung.. :-)

Mozart.. :-)
nilah pintu masuk ke istana tu..
Danial muke dah ngantuk..

Ade byk kereta kuda, tp kami xnaik pun.. mahal bangat...

Byk pelancong kat cni

Sebelum balik, kami singgah pergi cari kedai makanan ASIA HALAL, nak tapau untuk makan kat hotel.. Alhamdullilah, nasib baik senang nk cari.. sbnye dah le dah malam.. sejuk..gelap.. tempat org plk tu.. Takut.... Nikan kat ibu kota, bukan mcm kat Klagenfurt...

Ok.. nanti mama sambung cerita ape aktiviti kami keesokkan harinye... Tatatititutu...

...............................................................................................................................................................
Heee.. papa belikan danial dinasor, supaya danial peluk mase tido.. namanye TITO..konon2 tu mama lee..  Hmmm..gebu mcm mama kot... Tp kejap je, pastu danial mesti menyondol2, sampe jumpe ketiak mama & sambung tido balik...Anak bertuah betul... Letak le jauh mane pun..pasti tetiba mcm magik, danial ade kat sebelah mama.. :-)